Świetlica
Świetlica szkolna w Szkole Podstawowej nr 8 w Wejherowie
Głównym celem działalności świetlicy szkolnej jest przede wszystkim zapewnienie opieki uczniom przed zajęciami lekcyjnymi i po nich w bezpiecznym i miłym otoczeniu, stworzenie warunków do wypoczynku, relaksu, zjedzenia posiłku, odrabiania prac domowych.
Spędzanie czasu w świetlicy szkolnej sprzyja powszechnemu rozwojowi uczniów oraz nadrabianiu spóźnień w tym zakresie.
Zajęcia świetlicowe wzbogacają wiadomości, rozwijają umiejętności i wychowują. Ważny zatem jest dobór odpowiednich treści zajęć i metod ich prowadzenia. Dotyczą one najbliższego otoczenia dzieci- rodziny, szkoły, kolegów, obejmują wiadomości o miejscu zamieszkania, ojczyźnie, miejscu Polski w Europie i świecie. Rozwijają zainteresowania przyrodnicze i kulturalne. Uwzględniamy także tematykę nawiązującą do dni uroczystych i świątecznych, mówimy też o zmianach zachodzących w przyrodzie w ciągu roku, o ochronie środowiska naturalnego, o złych skutkach nałogów, o higienie życia codziennego i higienie umysłowej.
Zabawa jest, obok nauki , podstawową formą aktywności uczniów. Dlatego uczestnicy zajęć w naszej świetlicy mają czas na dowolną zabawę zgodnie ze swoimi upodobaniami, które staramy się kształtować, rozmawiając z nimi o ciekawych sposobach spędzania czasu. Proponujemy różnorodne zabawy i gry. Dbamy o wyzwolenie jak największej aktywności poznawczej i twórczej. Odpowiednio dobrane, ciekawe gry i zabawy wzbogacają wiadomości i doświadczenia uczniów, kształtuj umiejętności, angażują emocjonalnie, dają okazję do oceniania i wartościowania.
Zajęcia świetlicowe wyrabiają spostrzegawczość, ćwiczą logicznego myślenia, wypowiadania się, pamięć, uwagę, pobudzają fantazję i wyobraźnię a także wyrabiają wrażliwość estetyczną i muzyczną. Gry i zabawy ruchowe podnoszą sprawność fizyczną uczniów. kształtują też umiejętność współdziałania w grupie.
W naszej świetlicy szkolnej są prowadzone następujące zajęcia:
- rozwijające umiejętności manualne (zabawy konstrukcyjne, układanki, malowanie farbami, rysowanie, kolorowanie, wycinanie, wydzieranie, sklejanie, malowanie mydłem, origamii, kirigami i inne)
- rozbudzające zainteresowania czytelnicze (czytanie prasy, wierszy, własne próby literackie, konkursy,spotkania czytelnicze, inscenizacje, czytanie różnorodnych tekstów, bajek i baśni w ramach „Cała Polska czyta dzieciom“)
- wzbogacające posiadanie wiadomości, zaspokające ciekawość świata (czytanie książek, encyklopedii, oglądanie programów i filmów edukacyjnych, rozmowy i pogadanki z uczniami, gry dydaktyczne i edukacyjne)
- kształtujące umiejętnośći wypowaidania się na zadany i dowolny temat (rozmowy z uczniami, pogadanki, zabawy typu- „dokończ zdanie“, „nazwa na daną literę“ i inne)
- kształtujące umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy (konkursy, quizy, rozwiązywanie i układanie krzyżówek, zagadek, gry dydaktyczne, układanki, zabawy tematyczne, odrabianie zadań domowych)
- wzbogacające ekspresję twórczą (pisanie tekstów, prace plastyczne, zabawy konstrukcyjne, zabawy tematyczne, programy artystyczne)
- kształtujące ekspresję ruchową (zabawy taneczne, dyskoteki, bale przebierańców)
- zwiększające sprawność ruchową (gry i zabawy zręcznościowe)
- relaksujące (relaks przy muzyce, zabawy wyciszające, oglądanie filmów, zajęcia z cyklu arte- terapia)
Cele szczegółowe świetlicy:
- Zapewnienie naszym dzieciom zorganizowanej opieki wychowawczej.
- Kształtowanie właściwej postawy etyczno-moralnej, wyrabianie osobowościowych cech charakteru takich jak: pracowitość, uczciwość, zdyscyplinowanie.
- Wdrażanie dzieci do samodzielnej pracy umysłowej.
- Organizowanie zespołowej nauki.
- Utrwalenie pomocy uczniom mającym trudności w nauce.
- Rozwijanie uzdolnień i zainteresowań intelektualnych, artystycznych i technicznych dzieci.
- Przygotowanie do właściwego spędzania czasu wolnego.
- Wyrabianie nawyków kulturalnej rozrywki, sportu i zabawy oraz pobytu na wolnym powietrzu.
- Kształtowanie nawyków kulturalnego zachowania się w szkole i w swoim środowisku.
- Budzenie szacunku dla tradycji i symboli narodowych
- Utrwalanie wiadomości szkolnych.
- Pobudzanie szacunku dla dobra własnego, poszanowanie cudzej własności i pracy.
- Wyrabianie odpowiedzialności za właściwe i bezpieczne korzystanie z dóbr przyrody.
- Dbałość o dobre imię szkoły.
- Wyróżnienie wobec wszystkich dzieci przez wychowawcę.
- Poinformowanie rodziców o wzorowym zachowaniu, pochwała (w kontakcie bezpośrednim, lub pisemnie).
- Drobny upominek np.: plan lekcji, naklejka.
- Pełnienie funkcji honorowych („pomocnej dłoni”, dyżurnego itp.).
- Upomnienie.
- Nagana udzielona przez wychowawcę w obecności uczniów.
- Poinformowanie rodziców o złym zachowaniu (w kontakcie bezpośrednim, pisemnie lub telefonicznie).
- Nagana udzielona w obecności wychowawcy klasy.
- Nagana udzielona przez Dyrektora szkoły Skreślenie z listy uczestników świetlicy.
- Bezpośrednia (codzienny kontakt i rozmowy – odbierający dzieci ze świetlicy osobiście).
- Korespondencja z rodzicami.
- Zebrania okresowe.
Harmonogram świetlicy :
6:50 – 8:00 Gry i zabawy według zainteresowań dzieci
8:00- 9:00 Zajęcia ruchowe.
9:00 – 10:00 Zajęcia dydaktyczne.
10:00 – 11:00 Zajęcia plastyczne.
11:00- 13:00 Gry i zabawy według zainteresowań dzieci.
13:00 - 14:00 Pomoc w odrabianiu pracy domowej.
14:00 – 15:00 Zajęcia dydaktyczne.
15:00 – 16:00 Zajęcia plastyczne.
16:00 – 16:50 Zabawy według zainteresowań dzieci.
Udzielone odpowiedzi dzieci na zadane pytanie: Dlaczego lubię świetlicę?
- „Świetlicę lubię dlatego, że można tam robić rożne ciekawe rzeczy na przykład prace plastyczne, które lubię robić...“ uczeń kl. I
- „W świetlicy można odrabiać zadanie domowe z pomocą pań i wtedy nie trzeba juz robić w domu...“ uczeń kl. I
- „Najbardziej lubię zajęcia ruchowe i różne zabawy, które panie wymyślają...“ uczeń kl. III
- „W świetlicy podczas zajęć można usłyszeć wiele ciekawych informacji i opowiadań...“ uczeń kl. III
- „Lubię chodzić do świetlicy, bo panie organizują ciekawe zajęcia dydaktyczne i plastyczne...“ uczeń kl. II
- „W świetlicy bardzo dużo rozmawiamy i opowiadamy ciekawe historie...“ uczeń kl. II
- „Bardzo lubię świetlicę, bo można się pobawić z kolegami i koleżankami z klasy...“ uczeń kl. I
- Licau Natalia
- Miara Aleksandra
- Koss Klaudia